Zarezerwuj termin odprawy granicznej autokaru lub pojazdu ciężarowego

Usługa skierowana jest do ciebie, jeśli:

  • jesteś przedstawicielem podmiotu, którego towar wywożony jest za granicę lub kierowcą, który ten towar przewozi,
  • obsługujesz zorganizowane przewozy autokarowe lub jesteś kierowcą wykonującym taki przewóz.

Dzięki usłudze:

  • zarezerwujesz termin odprawy wywozowej na wybranym drogowym przejściu granicznym,
  • zarezerwujesz termin odprawy autokaru wjeżdżającego lub wyjeżdżającego z Polski przez wybrane drogowe przejście graniczne.

Z usługi skorzystasz za pomocą formularzy lub kanału webservice (usługa sieciowa).

Załóż konto

Zaloguj się

KROK 1

Wypełnij formularz zgłoszenia awizacyjnego

KROK 2

Wyślij formularz

KROK 3

Odbierz potwierdzenie przyjęcia rezerwacji lub komunikat o błędzie

 

Przed wypełnieniem formularza przygotuj dane:

  • planowany termin przyjazdu na przejście graniczne,
  • numer rejestracyjny pojazdu lub autokaru,
  • dane kierowcy i pasażerów (imię, nazwisko, nr paszportu, datę urodzenia, datę wystawienia i ważności dokumentu podróży),
  • dane przewoźnika z nadanym EORI,
  • w przypadku pojazdu ciężarowego: liczbę zgłoszeń, którymi objęto towary oraz numery kontenerów (jeżeli dotyczy),
  • LRN – Lokalny Numer Referencyjny – patrz KROK 1 punkt 5.

Jeśli chcesz anulować rezerwację, przygotuj „Numer awizacji” – patrz KROK 1 punkt 6.

KROK WSTĘPNY

Załóż konto na PUESC – jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś.

Uwaga! Wybierz „PODSTAWOWY ZAKRES UPRAWNIEŃ”.

KROK 0

Zaloguj się  Zaloguj się na PUESC.

KROK 1

Wypełnij formularz zgłoszenia awizacyjnego

  1. Wybierz na PUESC formularz zgłoszenia:
  1. Wypełnij formularz. Skorzystaj z podpowiedzi przypisanych do niektórych pól formularza – znajdziesz je, klikając w ikonę (przycisk) „i”.

UWAGA! Podaj numer telefonu, a poprzez SMS otrzymasz następujące informacje:

  • o przyjęciu twojej awizacji i nadaniu jej numeru awizacji oraz daty i godziny rezerwacji terminu odprawy granicznej,
  • o przybyciu pojazdu na przejście graniczne i pobycie w strefie oczekiwania,
  • o zakończeniu odprawy.
  1. Jeśli wypełniasz formularz SAT101 Awizacja Drogowa Towarowa [SATOS]:
  • możesz wybrać oddział celny po numerze i nazwie oddziału, po numerze drogi i rodzaju  inspekcji lub z mapy,
  • jeśli po wybraniu oddziału celnego w polu „Utrudnienia w wybranym oddziale” pojawi się informacja „Brak obsługi awizacji”, nie będziesz mógł wybrać terminu odprawy.
  1. Jeśli wypełniasz formularz SAT102 Awizacja Drogowa Autokarowa [SATOS]]:
  • możesz wybrać oddział celny po numerze i nazwie oddziału lub z mapy.

  1. W Sekcji „Dane dokumentu” wprowadź LRN – Lokalny Numer Referencyjny.

LRN składa się z:

  • dwuliterowego przedrostka
  • ZA – dla Zgłoszenia awizacyjnego,
  • SP – dla Sprostowania,
  • UW – dla Unieważnienia,
  • dwóch ostatnich cyfr roku,
  • pięciocyfrowego, niepowtarzalnego numeru w bieżącym roku.

Przykładowy LRN:
ZA2100001” – gdzie „ZA” oznacza zgłoszenie awizacyjne, „21” – bieżący rok, „00001” – pięciocyfrowy, niepowtarzalny numer w bieżącym roku.

  1. Jeśli chcesz unieważnić lub sprostować awizację – wprowadź nowy numer LRN i  „Numer awizacji”. „Numer awizacji” odczytaj z komunikatu „Potwierdzenie przyjęcia komunikatu (SAT001) ”, który został wysłany do twojego zgłoszenia awizacyjnego – patrz KROK 3.
  2. Jeśli zgłaszasz autokar i chcesz wczytać Listę osób z pliku Excela:
  • dane pierwszej osoby np. kierowcy wpisz bezpośrednio na formularzu a nie na Liście w Excelu,
  • pobierz szablon z formularza i wypełnij go,
  • użyj przycisku w szablonie „Zapisz jako XML”,
  • użyj przycisku „Wybierz plik” na formularzu i wskaż plik .xml, który zapisałeś,
  • wybierz przycisk na formularzu „Importuj listę osób”.
  1. Wygeneruj dokument (zgłoszenie awizacyjne) i przejdź do zakładki

Mój pulpit | Do wysyłki i robocze | Dokumenty do wysyłki.

KROK 2

Wyślij zgłoszenie

Przejdź do zakładki

Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty do wysyłki

zaznacz zgłoszenie i wyślij.

KROK 3

Odbierz potwierdzenie przyjęcia rezerwacji lub komunikat o błędzie

Potwierdzenie przyjęcia rezerwacji:

  • otrzymasz poprzez SMS – jeżeli podczas rejestracji zgłoszenia awizacyjnego podałeś numer telefonu,

  • znajdziesz w zakładce

Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty.

Uwaga! Potwierdzenie rezerwacji lub komunikat o błędzie otrzymasz w ciągu kilku minut po wysłaniu zgłoszenia awizacji.

W zakładce

Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty

otrzymasz jeden z komunikatów zwrotnych:

  • Potwierdzenie przyjęcia komunikatu (SAT001) – informuje o przyjęciu zgłoszenia awizacji lub sprostowania awizacji i zawiera „Numer awizacji”,

  • Odmowa przyjęcia komunikatu (SAT002) – zawiera opis błędu lub błędów w przesłanej awizacji,

Jeżeli zgłoszenie nie zostało wcześniej zapisane jako robocze, musisz powtórzyć rejestrację awizacji począwszy od Kroku 1. W każdym przypadku nadaj nowy numer LRN.

Komunikat o przyjęciu lub odrzuceniu unieważniania awizacji otrzymasz dopiero po zakończeniu przetwarzania zgłoszenia unieważnienia. Może to potrwać do 2 dni.

  • Odrzucenie unieważnienia zgłoszenia awizacyjnego (SAT006) – informuje o odrzuceniu unieważnienia awizacji,

  • Potwierdzenie unieważnienia zgłoszenia awizacyjnego (SAT007) – informuje o przyjęciu unieważnienia awizacji.

Aby przeczytać komunikat, zaznacz go a następnie wybierz przycisk „Podgląd dokumentu”.

Zrób rezerwację jak najwcześniej, kiedy zgromadzisz wszystkie dane potrzebne do rezerwacji i ustalisz termin przekroczenia granicy.

Dzięki usłudze:

  • zarezerwujesz termin odprawy na granicy,
  • skrócisz czas pobytu na granicy,
  • umożliwisz funkcjonariuszom Służby Celno-Skarbowej przeprowadzenie części procedur związanych z odprawą przed twoim przybyciem na granicę.

Formularz rezerwacji przejazdu pojazdu ciężarowego

Formularz rezerwacji przejazdu autokaru/autobusu

Formularz zgłoszenia unieważnienia awizacji

Kanał webservice (usługa sieciowa)

Możesz przesłać komunikaty przy wykorzystaniu funkcjonalności systemów zewnętrznych zintegrowanych z PUESC (kanał webservice, usługa sieciowa). Szczegółowe informacje o możliwościach i warunkach skorzystania z tej formy udostępnienia usługi znajdziesz na stronie Usługi sieciowe – informacje i specyfikacje.

Możesz też wczytać, podpisać i wysłać komunikat w formie pliku .xml, który przygotowałeś poza PUESC. Sprawdź, jak to zrobić w sekcji Wczytanie na PUESC pliku komunikatu w formacie .xml – informacje dla użytkowników

Usługa jest bezpłatna.

Sytuacje nadzwyczajne to niedostępność usługi w szczególności ze względu na awarie lub zapowiadane prace serwisowe.

W takich sytuacjach rezerwacja terminu odprawy granicznej autokaru lub pojazdu ciężarowego nie jest możliwa.

Spróbuj ponownie skorzystać z usługi, gdy pojawi się informacja o usunięciu awarii lub zakończeniu prac serwisowych.

Kontakt całodobowy 24/7/365 poprzez:

  • portal Centralny Service Desk

      Zaloguj do Help Desk SISC

  • w polu temat wpisz nazwę usługi,
  • w treści wiadomości napisz, co działa nieprawidłowo lub czego chcesz się dowiedzieć,
  • wyślij wiadomość z adresu e-mail, którego użyłeś do założenia konta na PUESC (login PUESC),
  • telefon – 33 483 20 55.

Oczekiwanie na rozmowę z konsultantem Help Desk SISC to maksymalnie 30 minut. Średni czas oczekiwania wynosi 5 minut.

Czas realizacji

  • Rejestracja zgłoszeń oraz wniosków – niezwłocznie, całodobowo.
  • Obsługa standardowych zgłoszeń lub wniosków, dla których zostały opracowane rozwiązania – na bieżąco,  maksymalny czas obsługi zgłoszenia lub wniosku do  4 godzin.
  • Obsługa zgłoszeń, która wymaga wiedzy specjalistycznej bądź technicznej (w zależności od godzin pracy II oraz III linii) w dni robocze od 7:30 do 15:30 – maksymalny czas obsługi zgłoszenia do 4 dni roboczych.

W przygotowaniu.

Serwis granica.gov.pl (strona otwiera się w nowym oknie) – zawiera przydatne informacje o sytuacji na przejściach granicznych, dostępnych udogodnieniach i obowiązujących przepisach.

Informacje o publikacji

Ostatnia aktualizacja: 01 października 2021 10:15 Robert Żuławiński
Pierwsza publikacja: 30 września 2021 13:15 Robert Żuławiński
Komórka odpowiedzialna: Departament Ceł MF